Email : atousa_parsijani@yahoo.com

۱۳۹۶ مرداد ۲۸, شنبه

آتوسا جاویدی پارسیجانی



چگونه توانستم مهارت های دیداری حرکتی را در کودکان پیش دبستانی،دبستان پسرانه آفرینش ناحیه یک شیراز ارتقاء دهم؟

آتوسا جاویدی پارسیجانی *

بررسي و تشخيص اختلال مهارت هاي دیداری حركتي در کودکان پیش دبستانی و کاربرد مداخلات آموزشی جهت ارتقاء و بهبود این مهارت می تواند در وضعیت خواندن، نوشتن و ریاضی آن ها در سال های بعد بسیار مؤثر واقع شود. اين پژوهش در سال تحصیلي 95-94 در پایه پیش‌دبستانی مدرسه غیر دولتی آفرینش پسرانه واقع در ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر شیراز و با فراوانی 25 نفر دانش­آموز با کمک ابزار تشخیصی دیداری حرکتی بندر گشتالت II كه به علت توان بالا و نمره گذاری سریع و سرعت در اجرا به عنوان یکی از رایج‌ترین آزمون‌های مورد استفاده جهت بررسی بلوغ دیداری حرکتی و به عنوان یکی از پنج آزمون رایج دنیا مي باشد انجام شده است. پژوهش حاضر با این هدف که بتواند کودکان پیش‌دبستانی را به صورت پیش رس و قبل از ورود به مدرسه شناسایی کرده و راه‌هایی را برای مداخلات درمانی و بهبود مهارت هاي دیداری حركتي جهت پیشگیری از وقوع LD ** در سال‌های بعد ارائه دهد و دریابد آیا مشکلات دیداری حرکتی در کودکان پیش‌دبستانی با اجراي راه حل ها کاهش یافته، اجرا شده است. لذا پژوهشگر ابتدا مهارت های دیداری حرکتی را کودکان پیش دبستانی مورد ارزیابی قرار داده و راه حل هایی جهت مداخلات درمانی و بهبود این مهارت ها با مشورت همکاران اجرا و پس از اجرای راه حل ها، مهارت های دیداری حرکتی را دركودکان مجدداً ارزیابی و نمرات هر دو آزمون را تجزیه و تحلیل نمود. نتایج آزمون اول و دوم نشان داد که وضعیت مهارت های دیداری حرکتی در کودکان پیش دبستانی رضایت بخش نیست. بر این اساس، پژوهشگر مجموعه اي از فعالیت های ویژه را بر اساس منابع علمی و نیز تجارب پیشین خود تهیه و طراحی نمود. محقق مدل ترکیبی و خلاق خود را به عنوان مدل آموزشی ***CVMA، وارد اقدام پژوهی كرده و این مدل را در قالب یک کتاب تألیف و آماده انتشار نموده است. پس از اجرای راه حل جدید مجدداً مهارت های دیداری حرکتی کودکان ارزیابی گردید. نتایج نشان می‌دهد که اجراي  مدل آموزشی CVMA،  در دانش‌آموزان پسر مقطع پیش‌دبستان موجب بهبود وضعیت و جبران تأخیرهای رشدی در کودکان کلاس شده، این یافته‌ها می‌تواند در زمینه آموزش‌های مربوط به سال‌های مهم و حساس دوره پیش‌دبستانی کاربرد داشته باشد.

کلید واژه‌ها : آزمون بندر گشتالت، مهارت هاي دیداری حرکتی

 


* معلم دبستان آفرینش، ناحیه 1 شیراز           

** Learning Disabilities (LD)

*** Comprehensive visual motor activities (CVMA)

هیچ نظری موجود نیست:

تعداد بازدید کنندگان سایت