چکیده
در دانش آموزان کلاس اول دبستان پسرانه آفرینش
با
توجه به اهميت روزافزون محیط زیست در جوامع امروزی و افزایش مسائل و مشکلات زیست
محیطی نیاز به آموزش و ایجاد علاقه به محیط زیست و طبیعت در افراد، مخصوصاً دانش
آموزان اجتناب ناپذیر است بنابراین نقش و رسالت خطیر وزارت آموزش و پرورش در آموزش،
حفظ و حراست از محیط زیست و طبیعت به دانش آموزان برای رسیدن به توسعه پایدار
بسیار حائز اهمیت است.
همچنین
با توجه به نظریه های آموزشی موجود از جمله نظریه پیاژه، آموزش های زیست محیطی با
روش های سنتی مانند سخنرانی برای دانش آموزان مؤثر واقع نمی شود لذا در این پژوهش
که با هدف ارتقاءفرهنگ زیست محیطی و ایجاد علاقه به طبیعت در دانش آموزان کلاس اول
دبستان پسرانه آفرینش، واقع در ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی 96- 95 انجام گرفته پژوهشگر از نظریه هوش های
چندگانه گاردنر که یکی از بهترین روش های فراهم نمودن تجربیات یادگیری بر اساس
تفاوت های فردی دانش آموزان است بهره گرفته، زیرا که نظریه هوش های چندگانه دانش
آموزان را قادر می سازد تا یادگیری کلاسی خود را با زندگی خود در خانه و اجتماع
مرتبط نمایند. بنابراین پژوهشگر فعالیت های آموزشی خود را بر اساس نظریه هوش های چندگانه گاردنر با اين هدف که آموزش محیط زیست موجب ارتقاء فرهنگ
زیست محیطی و مهارت های لازم برای حفظ محیط زیست و علاقه مندی به طبیعت می شود از
اول اسفند ماه 96- 95 در 13 جلسه آغاز نمود.
بر
اساس یافته های این پژوهش، آموزش محیط زیست مبتنی بر نظريه هوش هاي چندگانه گاردنر
باعث شدکه فرهنگ زیست محیطی در دانش آموزان ارتقاء یابد و دانش آموزان حفاظت از
محیط زیست و طبیعت را نه فقط به عنوان یک
درس بلکه به عنوان یک وظیفه و مسئولیت انسانی تلقی کنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر