Email : atousa_parsijani@yahoo.com

۱۳۹۶ مرداد ۲۷, جمعه

اجرای برنامه فلسفه برای کودکان، تفکر فلسفی و توان پرسشگری



چگونه توانستم با اجرای برنامه فلسفه برای کودکان، تفکر فلسفی و توان پرسشگری را در کودکان کلاسم پرورش دهم ؟

آتوسا جاویدی پارسیجانی *


 در این پژوهش از شیوه‌ی غیر کمی و کیفی استفاده شد و رفتار کودکان به صورت موردی بر اساس مشاهدات مربی و کمک مربی مطالعه شد. بر این اساس، پژوهشگر، آموزش فلسفه برای کودکان را به صورت کارگاهی در 12 جلسه هر هفته از آبان ماه به شیوه‌ی حلقه‌ی کندوکاو،شارپ-لیپمن اجرا نموده و از داستان های فکري فلیپ کم و رابرت فیشر و مرتضی خسرونژاد و ادبیات بومی‌بهره گرفته شد.نتایج به دست آمده مؤید ارتقا و تقویت بیشتر مهارت‌های تفکر فلسفی (مهارت استدلالی و مفهومی مهارت کندوکاو الگوهای تعامل) کودکان بوده و نشان داد که اجراي برنامه آموزش فلسفه براي کودکان، با روش حلقۀ کندوکاو، می‌تواند بر پرورش توانایی پرسشگري و تفکر فلسفی در دانش‌آموزان پسر مقطع پیش‌دبستان مؤثر واقع شود. نتایج این پژوهش با یافته‌هاي تحقیقات انجام شده در داخل وخارج از کشور هماهنگی دارد.

کلید واژه‌ها : مهارت‌های تفکر فلسفی (مهارت استدلالی و مفهومی مهارت کندوکاو الگوهای تعامل) حلقۀ کندوکاو، و فلسفه براي کودکان







* معلم دبستان آفرینش، ناحیه 1 شیراز


 




[1] Community of inquiry

هیچ نظری موجود نیست:

تعداد بازدید کنندگان سایت