چگونه توانستم با اجرای برنامه فلسفه برای
کودکان، تفکر فلسفی و توان پرسشگری را در کودکان کلاسم پرورش دهم ؟
آتوسا جاویدی پارسیجانی *
اقدام پژوهی حاضر در سال تحصیلی94-93
در پایه پیشدبستانی مدرسه غیر دولتی آفرینش پسرانه واقع در ناحیه 1 آموزش و پرورش
شهر شیراز و با فراوانی 11 نفر دانشآموز انجام شده است. مسألهی مورد نظر تاثیر
اجرای برنامه فلسفه برای کودکان و حلقه کند وکاو بر پرورش توانایی پرسش گری و تفکر
فلسفی در کودکان پیشدبستانی، و هدف از انجام این اقدام پژوهی، طرح اهمیت و ضرورت
تفکر فلسفی و ایجاد توانایی پرسشگری در کودکان بوده است.
در این
پژوهش از شیوهی غیر کمی و کیفی استفاده شد و رفتار کودکان به صورت موردی بر اساس
مشاهدات مربی و کمک مربی مطالعه شد. بر این اساس، پژوهشگر، آموزش فلسفه برای کودکان را به صورت کارگاهی در 12 جلسه هر هفته از آبان ماه به شیوهی حلقهی کندوکاو،شارپ-لیپمن اجرا نموده و از داستان های
فکري فلیپ کم و
رابرت فیشر و مرتضی خسرونژاد و ادبیات بومیبهره گرفته شد.نتایج
به دست آمده مؤید ارتقا و
تقویت بیشتر مهارتهای تفکر فلسفی (مهارت استدلالی و مفهومی – مهارت کندوکاو – الگوهای تعامل) کودکان بوده و نشان داد که اجراي برنامه آموزش فلسفه
براي کودکان، با
روش حلقۀ
کندوکاو، میتواند بر
پرورش توانایی پرسشگري و تفکر فلسفی در دانشآموزان
پسر مقطع پیشدبستان مؤثر
واقع شود. نتایج
این پژوهش
با یافتههاي
تحقیقات انجام شده
در داخل
وخارج از
کشور هماهنگی
دارد.
کلید واژهها
: مهارتهای تفکر فلسفی (مهارت استدلالی و مفهومی – مهارت کندوکاو – الگوهای تعامل) حلقۀ
کندوکاو، و فلسفه
براي کودکان
* معلم
دبستان آفرینش، ناحیه 1 شیراز
|
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر